Stocznia Ustka S.A. (zakład B)
Stocznia powstała w 1945 roku a została oficjalnie otwarta rok później. Jej właścicielem był gdyński Morski Instytut Rybacki. 1947 r. Stocznię przejęło przedsiębiorstwo Stocznie Rybackie – Stocznia z o.o. w Gdyni. 31.12.1951 r. aa podstawie decyzji Ministerstwa Przemysłu Ciężkiego zmieniono nazwę na Stocznia Ustka. Zakład został jednocześnie włączony do Centralnego Zarządu Przemysłu Okrętowego. W 1954 roku stocznię rozbudowano.
Do 1957 r. zbudowano 124 kutry rybackie i 262 łodzie ratunkowe. Od marca do maja 1958 r. trwała budowa prototypu łodzi z hydronalium – stopu aluminium, we współpracy z Lloyd’s Register of Shipping i pod nadzorem Polskiego Rejestru Statków. W kolejnych latach zakład pracował nad nowoczesnymi jednostkami morskimi: produkcja łodzi z laminatów poliestrowo – szklanych pod nadzorem Polskiego rejestru Statków (1960), budowa prototypu łodzi ratunkowej z laminatów, przystosowanej do przejścia strefy ognia płonącej na morzu ropy (1968), budowa stalowych superkutrów (1971), produkcja stalowych trawlerów (1973), produkcja rybackich trawlerów – pierwsze statki morskie w całości zaprojektowane przez usteckich konstruktorów (1975).
W 2002 roku, podobnie jak wiele innych polskich zakładów stocznia ogłosiła upadłość. Nie doczekał się realizacji planu Edwarda Gierka na lata 1977-2010 przewidującego zatrudnienie 11 tys. pracowników. Tereny stoczni w drodze licytacji w 2006 roku przejęła szczecińska spółka Euro Industry sp. z o.o. Stoczni nie kupiło miasto Ustka, co wśród jego mieszkańców uważane jest do dzisiaj za duży błąd.
Obecnie tereny po upadłym zakładzie dzierżawi od likwidatora majątku dawnej stoczni zakład o nazwie Alu Stocznia. – Był to satelita Stoczni Szczecińskiej – wspomina dawny zakład Lech Miśkiewicz. Jest jednym z wielu pracowników nowej stoczni, którzy przeszli ze starego zakładu. W 2002 roku, kiedy Stocznia Ustka ogłosiła upadłość, długi przekroczyły wartość majątku zakładu. Chętnego na zakup całości nie było. Likwidator stoczni musiał sprzedawać majątek w częściach. Większość zakupiła firma z Pomorza Zachodniego. Nie zajmuje się produkcją statków. Pozostały tereny przemysłowe – nabrzeże tuż przy kanale portowym, którym do morza uchodzi rzeka Słupia, hale produkcyjne, magazyny… wszystko wypełnione sprzętem. – Idealne miejsce na kontynuowanie produkcji – mówi Lech Miśkiewicz.
Tak narodził się pomysł stworzenia nowych stoczni. W miejsce dawnej Stoczni Ustka powstały dwa zakłady – Stocznia Ustka Sp. z o.o. i Alu Stocznia Ustka. Pierwsza zatrudnia około 30 osób. Kontynuuje produkcję łodzi ratunkowych (słynęła z tego dawna stocznia), ale poszerzyła swój asortyment o nowe wyroby. Dawniej łodzie ratunkowe produkowane były przede wszystkim na Wschód. Dziś ten rynek nie jest już tak chłonny. Dlatego szefowie zakładu zdecydowali się urozmaicić ofertę: obecnie sztandarowym produktem są łodzie rekreacyjne. Trafiają przede wszystkim do Holandii, ale kupują je także Niemcy, Norwegowie i Anglicy. Ostatnio Stocznia Ustka Sp. z o.o. podjęła nowe wyzwanie – jachty regatowe. To jednostki wykonywane z najwyższej jakości materiałów, w których wykorzystuje się najnowsze techniki. Jednak większość terenów po Stoczni Ustka zajmuje Alu Stocznia Ustka.
Od momentu ogłoszenia upadłości przez Stocznię Ustka S.A. w 2002 roku, na terenach postoczniowych miały miejsce liczne przekształcenia własnościowe:
Alu Stocznia Ustka sp. z o.o. – Powstała w 2002 r. z inicjatywy części stoczniowców. Zatrudnienie ok. 180 byłych pracowników Stoczni Ustka S.A. i 30 osób w gdyńskim oddziale. Dzierżawiła 33 000 m kw. terenu od Stoczni Ustka S.A., a od 2006 r., po zmianie właściciela od Euro-Industry. W 2007 r. ogłosiła upadłość i została sprzedana spółce Euro-Industry.
Stocznia Ustka sp. z o.o. – Powstała w 2002 r. Od 2004 r. prowadzi regatowy zespół żeglarski, który zdobył Mistrzostwa Polski w Świnoujściu i Gdyni. Funkcjonuje do dziś.
Euro-Industry sp. z o.o. – Powstała w 2004 r. w Szczecinie. Od 2006 r. właściciel terenów stoczniowych. Powiązana z siecią kilkudziesięciu spółek i towarzystw w Ustce. Jej właściciel, miejscowy biznesmen Jerzy Malek rozpoczął w 2011 roku wyburzanie dawnych hal. Oczyszczony teren dawnej stoczni „B” stanie się tym samym atrakcyjnym gruntem np. pod inwestycje mieszkaniowe, niemalże w środku miasta.
Fotografia przemysłowa
Ta strona zawiera zdjęcia przemysłowe Stocznia Ustka S.A. (zakład B). Sprawdź moje portfolio aby obejrzeć wszystkie zdjęcia przemysłowe z Krakowa, Warszawy, Katowic, Gdańska, Łodzi i Wrocławia. Jeśli Twoja firma potrzebuje fotografii przemysłowej dla firm, producentów, wytwórców, kopalń, hut i szukasz możliwości atrakcyjnego pokazania tych sektorów na zdjęciach przemysłowych – napisz do mnie. Posiadam doświadczenie obejmujące ponad 70 tego typu obiektów. Osiągane przeze mnie efekty potwierdzają udzielone mi referencje m.in. przez: ArcelorMittal, General Motors Manufacturing Opel, Polzug, RR Donnelley, Tauron Ciepło, Operatora Logistycznego Paliw Płynnych i wielu innych.
Moi klienci wysoko oceniają wykonane dla nich zdjęcia przemysłowe. Większość z nich ceni sobie współpracę przede wszystkim za dobrą komunikację, osiągnięte efekty, wysoką jakość w rozsądnej cenie i sprawną realizację. Pracuję dla nich, realizując ciekawe projekty jako sprawdzony fotograf przemysłowy. Zapraszam do współpracy!