Archiwum:wnętrza

Nowy Dworzec PKP Kraków Główny

Nowy Dworzec PKP Kraków Główny Nowy Dworzec PKP Kraków Główny Nowy Dworzec PKP Kraków Główny Nowy Dworzec PKP Kraków Główny Nowy Dworzec PKP Kraków Główny Nowy Dworzec PKP Kraków Główny Nowy Dworzec PKP Kraków Główny Nowy Dworzec PKP Kraków Główny Nowy Dworzec PKP Kraków Główny Nowy Dworzec PKP Kraków Główny Nowy Dworzec PKP Kraków Główny Nowy Dworzec PKP Kraków Główny Nowy Dworzec PKP Kraków Główny Nowy Dworzec PKP Kraków Główny Nowy Dworzec PKP Kraków Główny Nowy Dworzec PKP Kraków Główny Nowy Dworzec PKP Kraków Główny Nowy Dworzec PKP Kraków Główny Nowy Dworzec PKP Kraków Główny Nowy Dworzec PKP Kraków Główny Nowy Dworzec PKP Kraków Główny Nowy Dworzec PKP Kraków Główny Nowy Dworzec PKP Kraków Główny Nowy Dworzec PKP Kraków Główny Nowy Dworzec PKP Kraków Główny Nowy Dworzec PKP Kraków Główny Nowy Dworzec PKP Kraków Główny Nowy Dworzec PKP Kraków Główny Nowy Dworzec PKP Kraków Główny Nowy Dworzec PKP Kraków Główny

Historia Krakowskiego Dworca Głównego

1974. Zakończenie Budowy Warszawy Centralnej. Władze podejmują decyzję o rozpoczęciu budowy Krakowskiego Centrum Komunikacyjnego. Już w latach 90. pisano, że budowa podziemnego Dworca Głównego w Krakowie i KCK to najdłużej trwająca inwestycja w mieście. Mało kto więc zapewne pamięta, że budowa ostatniego peronu zakończyła się tam w 1999 r.

Kiedy w 1974 r. w Warszawie zapadła decyzja o budowie podziemnego dworca w Krakowie, pod Wawelem spodziewano się, że robotnicy ze stolicy przerzuceni zostaną wprost na plac budowy KCK. Stało się inaczej, ekipa rzeczywiście została przerzucona, ale nieco bardziej na zachód – na budowę dworca w Katowicach (niedawno budynek ze słynnymi lejami betonowymi przestał istnieć, zastąpiony przez galerię handlową). W ten sposób krakowscy kolejarze zdani byli na własne (skromne) możliwości inwestycyjne.

W latach 70. i 80. z sąsiedztwa Dworca Głównego zniknęło zaplecze kolejowe (przeniesiono je do Płaszowa), przez dworzec przestały też przejeżdżać pociągi towarowe. Na peronach robiło się jednak coraz ciaśniej, w efekcie przed rozpoczęciem przebudowy prawie 50 pociągów pasażerskich na dobę zaczynało i kończyło bieg na stacji Kraków-Płaszów. Z braku pieniędzy, wykonawców i sprzętu przedsięwzięcie się przeciągało. W pobliżu peronów straszyła przez lata olbrzymia, zarośnięta chwastami dziura.

1984-1999. Prowadzone są gruntowne remonty peronów – najpierw IV i V, potem pozostałych. Nad peronami powstaje olbrzymia płyta parkingowa

Wreszcie modernizacja rozpoczęła się na dobre. Między 1984 a 1991 r. udało się jednak wyremontować zaledwie dwa perony (IV i V). W tym czasie przybywało pociągów pasażerskich, które omijały Kraków Główny i zatrzymywały się w Płaszowie. Perony I, II i III były modernizowane przez kolejne osiem lat. Ostatni peron – I – oddano pasażerom w połowie 1999 r.

Modernizacja nie była łatwa, bo jednocześnie z pracami przy peronach trwały roboty związane z budową płyty parkingowej dla samochodów. Jej powierzchnia to 28 tys. m kw. (cały Rynek Główny to 40 tys. m kw.).

Równolegle trwało też przygotowywanie przestrzeni podziemnych, w których miały zostać umieszczone: nowy Dworzec Główny, tunel dla pieszych łączący miejsce przewidywanego dworca autobusowego z ul. Pawią (tzw. Antresola), tunel tramwajowy i tunel samochodowy. Wszystko było wykonywane jednocześnie, bo tuneli nie drążono metodą górniczą, lecz wylewano beton w wykopanych dziurach w ziemi.

W 1999 r. koleje zapowiadały, że podziemny Dworzec Główny zostanie uruchomiony w 2004 r.

1999-2005. Tishman Speyer Properties chce zainwestować pół miliarda dolarów wokół dworca. Projekt nosi dumną nazwę Nowe Miasto. Po kilku latach wysiłków, by rozpocząć inwestycję, Amerykanie rezygnują

W 1994 r. gmina Kraków, władze województwa i koleje utworzyły spółkę KCK, która miała odpowiadać za zagospodarowanie kilkudziesięciu hektarów gruntów wokół dworca. W 1999 r. udaje się zdobyć inwestora – amerykańskiego potentata w branży nieruchomości Tishman Speyer Properties. Koncern zapowiada, że wyłoży w ciągu kilku kolejnych lat ponad 500 mln dolarów na budowę centrum wielkomiejskiego z hotelami, biurami, centrami rozrywki i handlu. Później zapowiedzi te rosną nawet do 750 mln zł. Przez lata swojej obecności w Krakowie amerykańska firma wyłożyła w sumie kilkadziesiąt milionów złotych – w tym 50 mln zł na opracowanie studium i koncepcji układu komunikacji wokół dworca.

Gmina zakłada, że do 2004 r. skończy budowę nowego układu komunikacyjnego – ulic, tuneli i dróg. Koszt przedsięwzięcia wyceniono w 1999 r. na 300 mln zł. Budowa układu jest konieczna, by mogło powstać Nowe Miasto – zespół obiektów komercyjnych Tishmana. Część planowanych budynków będzie opierać się na konstrukcji tuneli, przez co przez ponad rok prowadzono ustalenia dokładnego ich przebiegu.

Powoli powstają jednak ulice Lubomirskiego i Wita Stwosza wraz z tunelem tramwajowym prowadzącym od dworca do ronda Mogilskiego. Wybrany zostaje wykonawca wnętrza tunelu i jego przedłużenia do ul. Pawiej – to turecki Gueris, który odejdzie z placu budowy po około 2 latach w atmosferze skandalu.

Tunel tramwajowy został ostatecznie uruchomiony w ostatnich tygodniach 2008 r. Tunel samochodowy otwarto rok wcześniej. Odejście tureckiej firmy z placu budowy nie było jednak tak wielkim i znaczącym skandalem jak wycofanie się z Krakowa firmy Tishman Speyer.

Choć firma aktywnie uczestniczyła w fazie projektowania, napotykały ją same kłopoty. Była kłótnia z władzami miasta o udziały w spółce, która miała realizować Nowe Miasto. Były protesty krakowskich architektów, oburzonych odsuwaniem ich od możliwości udziału w projektowaniu nowego centrum. Pojawiały się rozgrywki personalne – reprezentantem Tishman Speyer został bowiem były wiceprezydent Krakowa Krzysztof Goerlich. Były wreszcie wspomniane kłopoty z przyjęciem planów inwestycyjnych i kłótnie o umiejscowienie nowego dworca autobusowego – bez usunięcia starego nie dało się rozpocząć inwestycji planowanych przez amerykańską firmę.

Przepychanki ciągnęły się długo. Wreszcie jednak najpoważniejszą przeszkodą okazała się wycena gruntów, które Tishman chciał przejąć od kolei. Nie pomagały interwencje u wojewody i w rządzie. Kolej za żadne skarby nie chciała sprzedać ziemi po ustalonej cenie. Ponad 3 lata trwały w tej sprawie negocjacje. Choć Amerykanie wydali 55 mln zł, byli oskarżani o próbę wyłudzenia działek. Wreszcie nie wytrzymali – wycofali się z planów inwestycji w Krakowie. W maju 2005 r. firma pozbywa się ostatnich gruntów.

2006-2008. Zamiast Nowego Miasta i dworca – Galeria Krakowska

Już w 2003 r. było jasne, że nowa wielkomiejska przestrzeń nie powstanie. Tishman planował kilka budynków nastawionych na działalność usługowo-handlową, ale ich rozplanowanie dawało szanse na śródmiejski charakter inwestycji. Plany amerykańskiej firmy sięgały zresztą obu stron torowiska kolejowego.

Po wycofaniu się Tishmana, błyskawicznie pojawił się nowy inwestor – niemiecka firma ECE, która stawia gigantyczną, budzącą powszechne protesty bryłę Galerii Krakowskiej (otwarto ją w październiku 2006 r.). Przejmuje ona jednak funkcje dworcowe. W starym, zabytkowym budynku pasażerowie zjawiają się najwyżej w celu kupienia biletu, czas oczekiwania na odjazd spędzają na zakupach. Przyjeżdżający do Krakowa pasażerowie po wyjściu na perony nie widzą miasta, lecz betonową ścianę (niedawno dopiero ozdobioną muralem).

Pozostały obszar niezrealizowanego Nowego Miasta jest mozolnie zabudowywany nowymi hotelami, biurowcami i kamienicami. O estetyce niektórych z tych obiektów aż żal mówić…

W 2005 r. udało się uruchomić po wschodniej stronie Dworca Głównego dwupoziomowy dworzec autobusowy – jego budowa opóźniła się o dwa lata. Powodem był jak zwykle brak pieniędzy. Po niespełna 10 latach dworzec autobusowy będzie przechodził remont, a przy okazji będzie rozbudowany o kolejne miejsca postojowe dla autobusów. Obecnie jest zbyt mały, by obsłużyć autobusy w godzinach szczytu.

Od kiedy w końcu 2008 r. tunelem tramwajowym pojechały pierwsze tramwaje, do zamknięcia projektu Krakowskiego Centrum Komunikacyjnego wciąż brakowało obiektu, od którego wszystko się zaczęło – podziemnego dworca.

2007-2011, 2012, 2013… UEFA przyznaje Polsce i Ukrainie organizację mistrzostw Euro 2012, zapowiedź przyśpieszenia

Już w rok po przyznaniu organizacji Euro 2012 kolejarze ogłaszają, że planują dokończyć podziemny dworzec w Krakowie. Ma kosztować 80 mln zł i być gotowy w marcu 2011 r. Szacunkowa wycena z upływem czasu rośnie do 120 mln zł, ale w połowie 2009 r. wciąż nie wiadomo, czy budowa nowego dworca… w ogóle ruszy! Kolej ma bowiem kłopoty ze zgromadzeniem funduszy na wkład własny do inwestycji, która ma szanse na dofinansowanie unijne. W marcu 2010 r. już wiadomo: są pieniądze, koleje ogłaszają przetarg na wykonawcę podziemia. Planowe oddanie? Marzec 2012 r.

W listopadzie 2010 r. firma budowlana przejmuje plac budowy, ale termin zakończenia inwestycji przesunięto na połowę 2012 r.

Półtora roku później już wiadomo, że i tego terminu nie uda się dotrzymać. Kolejarze nie zadbali o odpowiednie projekty dotyczące wentylacji i bezpieczeństwa pożarowego, okazuje się też, że dodatkowych remontów wymaga tunel Antresola. Dwa lata wcześniej z jakiegoś powodu nikt nie potrafił tego przewidzieć…

W listopadzie 2012 r. na kolejarzy spada jeszcze gorsza wiadomość: wykonawca nowego dworca ogłasza upadłość i schodzi z placu budowy. Konieczne jest ogłoszenie nowego przetargu. Po półrocznym przestoju plac budowy przejmuje firma PORR. – Poprzedni wykonawcy pozostawili nam wielką pieczarę, którą badamy bardziej jak speleolodzy niż budowniczowie. Wywieźliśmy już kilkaset kontenerów gruzu, teraz przechodzimy do robót instalacyjnych, a następnie rozpocznie się część budowlano-wykończeniowa – mówił Witold Poznański, dyrektor PORR Polska. A Jarosław Bator, dyrektor zarządzający do spraw nieruchomości w PKP SA, przekonywał, że za rok Dworzec Główny będzie modelowym centrum przesiadkowym w Polsce!

14 lutego 2014 r., godz. 14. Nareszcie – otwarcie nowego Dworca Głównego

Podziemny Dworzec Główny w liczbach

Powierzchnia podziemnego dworca to 10 tys. m kw., z czego 4 tys. m kw. przeznaczone jest na działalność komercyjną.

Dla pasażerów przygotowano 28 kas biletowych, centrum obsługi klienta, prysznice, kąciki dla rodziców z dziećmi, cztery skrytki bagażowe, 14 punktów gastronomicznych, 12 sklepów i 11 punktów usługowych. Na perony prowadzi 25 wyjść, 10 wind i 15 ciągów ruchomych schodów.

Cały kompleks Krakowskiego Centrum Komunikacyjnego składa się z czterech poziomów (dwa z nich znajdują się pod ziemią): tunelu Krakowskiego Szybkiego Tramwaju (-2), dworca kolejowego (-1), dworca autobusowego i przystanków komunikacji miejskiej (0) oraz parkingu (1).

Do nowych przestrzeni pod peronami można się dostać z ul. Lubicz i Bosackiej (na antresolę) oraz z wnętrza Małopolskiego Dworca Autobusowego i z poziomu -1 Galerii Krakowskiej (w tym samym miejscu, co wejście do tunelu tramwajowego). Tablice informujące o lokalizacji wejść będą umieszczone od strony zachodniej na elewacji Galerii Krakowskiej, a od strony wschodniej na wysokości parkingów (widoczne dla kierowców z ul. Wita Stwosza i pieszych z ul. Pawiej) oraz tuż nad wejściem do obiektu. Oznaczone będą też wejścia po rampach wschodniej i zachodniej.

Przy czynnych 10 krawędziach peronowych i 12 torach (w tym dwóch przelotowych) na stację Kraków Główny wjeżdża średnio 660 pociągów na dobę. W przeliczeniu na pasażerów przepustowość wynosi 5 tys. osób na godzinę i 65-100 tys. osób na dobę.

źródło: krakow.gazeta.pl


Zdjęcia wnętrz

Ta strona jest efektem wykonania zdjęć wnętrz Nowego Dworca PKP Kraków Główny. Sprawdź moje portfolio aby obejrzeć wszystkie zdjęcia wnętrz z Krakowa, Warszawy, Katowic, Gdańska i Wrocławia. Jeśli Twoja firma potrzebuje zdjęć wnętrz firmy, biura, hotelu, apartamentu lub jesteś projektantem/architektem i potrzebujesz zdjęć – napisz do mnie. Posiadam bogate doświadczenie w zakresie fotografii dla firm, co potwierdzają referencje udzielone mi m.in. przez: Warsaw Design Apartments, Friendly Inn w Katowicach i Krakow Lofts.

Moi klienci wysoko oceniają wykonane dla nich zdjęcia wnętrz. Większość z nich ceni sobie współpracę przede wszystkim za dobrą komunikację, osiągnięte efekty, wysoką jakość w rozsądnej cenie i sprawną realizację. Pracuję dla nich, realizując ciekawe projekty jako sprawdzony fotograf wnętrz. Zapraszam do współpracy!

Warsaw Design Apartments 2013, Warszawa

Warsaw Design Apartments 2013, Warszawa Warsaw Design Apartments 2013, Warszawa Warsaw Design Apartments 2013, Warszawa Warsaw Design Apartments 2013, Warszawa Warsaw Design Apartments 2013, Warszawa Warsaw Design Apartments 2013, Warszawa Warsaw Design Apartments 2013, Warszawa Warsaw Design Apartments 2013, Warszawa Warsaw Design Apartments 2013, Warszawa Warsaw Design Apartments 2013, Warszawa Warsaw Design Apartments 2013, Warszawa Warsaw Design Apartments 2013, Warszawa Warsaw Design Apartments 2013, Warszawa Warsaw Design Apartments 2013, Warszawa Warsaw Design Apartments 2013, Warszawa


Zdjęcia wnętrz

Ta strona jest efektem wykonania zdjęć wnętrz w Warsaw Design Apartments 2013, Warszawa / 19 Dzielnica. Sprawdź moje portfolio aby obejrzeć wszystkie zdjęcia wnętrz z Krakowa, Warszawy, Katowic, Gdańska i Wrocławia. Jeśli Twoja firma potrzebuje zdjęć wnętrz firmy, biura, hotelu, apartamentu lub jesteś projektantem/architektem i potrzebujesz zdjęć – napisz do mnie. Posiadam bogate doświadczenie w zakresie fotografii dla firm, co potwierdzają referencje udzielone mi m.in. przez: Warsaw Design Apartments, Friendly Inn w Katowicach i Krakow Lofts.

Moi klienci wysoko oceniają wykonane dla nich zdjęcia wnętrz. Większość z nich ceni sobie współpracę przede wszystkim za dobrą komunikację, osiągnięte efekty, wysoką jakość w rozsądnej cenie i sprawną realizację. Pracuję dla nich, realizując ciekawe projekty jako sprawdzony fotograf wnętrz. Zapraszam do współpracy!

Zdjęcia wnętrz nowoczesnych, Niemcy / Francja

Zdjęcia wnętrz nowoczesnych, Niemcy / Francja Zdjęcia wnętrz nowoczesnych, Niemcy / Francja Zdjęcia wnętrz nowoczesnych, Niemcy / Francja Zdjęcia wnętrz nowoczesnych, Niemcy / Francja

Zdjęcia wnętrz nowoczesnych, Niemcy / Francja Zdjęcia wnętrz nowoczesnych, Niemcy / Francja Zdjęcia wnętrz nowoczesnych, Niemcy / Francja Zdjęcia wnętrz nowoczesnych, Niemcy / Francja Zdjęcia wnętrz nowoczesnych, Niemcy / Francja Zdjęcia wnętrz nowoczesnych, Niemcy / Francja Zdjęcia wnętrz nowoczesnych, Niemcy / Francja


Ta strona prezentuje nowoczesne wnętrza hoteli w Niemczech i Francji. Sprawdź moje portfolio aby obejrzeć wszystkie fotografie wnętrz z Krakowa, Warszawy, Katowic, Łodzi, Gdańska, Poznania i Wrocławia. Jeśli Twoja firma potrzebuje zdjęć wnętrz firmy, sklepu, biura, hotelu, apartamentu, centrum handlowego lub jesteś projektantem/architektem i potrzebujesz fotografa wnętrz dla swojego projektu – napisz do mnie. Posiadam bogate doświadczenie w zakresie fotografii dla firm, co potwierdzają referencje udzielone mi m.in. przez: Warsaw Design Apartments, Friendly Inn w Katowicach i Krakow Lofts.

Moi klienci wysoko oceniają wykonane dla nich zdjęcia. Większość z nich ceni sobie współpracę przede wszystkim za dobrą komunikację i zrozumienie potrzeb, atrakcyjne efekty, wysoką jakość w rozsądnej cenie i sprawną realizację. Pracuję dla nich, realizując ciekawe projekty jako sprawdzony fotograf wnętrz. Zapraszam do współpracy!

Cogiel Medical Spa, Kraków

Cogiel Medical Spa, Kraków Cogiel Medical Spa, Kraków Cogiel Medical Spa, Kraków Cogiel Medical Spa, Kraków Cogiel Medical Spa, Kraków Cogiel Medical Spa, Kraków Cogiel Medical Spa, Kraków Cogiel Medical Spa, Kraków


Ta strona prezentuje zdjęcia wnętrz w Cogiel Medical Spa, Kraków. Sprawdź moje portfolio aby obejrzeć wszystkie fotografie wnętrz z Krakowa, Warszawy, Katowic, Łodzi, Gdańska, Poznania i Wrocławia. Jeśli Twoja firma potrzebuje zdjęć wnętrz firmy, sklepu, biura, hotelu, apartamentu, centrum handlowego lub jesteś projektantem/architektem i potrzebujesz fotografa wnętrz dla swojego projektu – napisz do mnie. Posiadam bogate doświadczenie w zakresie fotografii dla firm, co potwierdzają referencje udzielone mi m.in. przez: Warsaw Design Apartments, Friendly Inn w Katowicach i Krakow Lofts.

Moi klienci wysoko oceniają wykonane dla nich zdjęcia. Większość z nich ceni sobie współpracę przede wszystkim za dobrą komunikację i zrozumienie potrzeb, atrakcyjne efekty, wysoką jakość w rozsądnej cenie i sprawną realizację. Pracuję dla nich, realizując ciekawe projekty jako sprawdzony fotograf wnętrz. Zapraszam do współpracy!

Studio Mogilska, Kraków

Polub Studio Mogilska – biura na spotkania, szkolenia, prezentacje i rekrutacje na facebooku!

Studio Mogilska, Kraków Studio Mogilska, Kraków Studio Mogilska, Kraków Studio Mogilska, Kraków Studio Mogilska, Kraków Studio Mogilska, Kraków Studio Mogilska, Kraków Studio Mogilska, Kraków Studio Mogilska, Kraków Studio Mogilska, Kraków Studio Mogilska, Kraków Studio Mogilska, Kraków Studio Mogilska, Kraków Studio Mogilska, Kraków Studio Mogilska, Kraków


Ta strona prezentuje zdjęcia wnętrz w Studio Mogilska – sale na szkolenia i rekrutacje w Krakowie. Sprawdź moje portfolio aby obejrzeć wszystkie fotografie wnętrz z Krakowa, Warszawy, Katowic, Łodzi, Gdańska, Poznania i Wrocławia. Jeśli Twoja firma potrzebuje zdjęć wnętrz firmy, sklepu, biura, hotelu, apartamentu, centrum handlowego lub jesteś projektantem/architektem i potrzebujesz fotografa wnętrz dla swojego projektu – napisz do mnie. Posiadam bogate doświadczenie w zakresie fotografii dla firm, co potwierdzają referencje udzielone mi m.in. przez: Warsaw Design Apartments, Friendly Inn w Katowicach i Krakow Lofts.

Moi klienci wysoko oceniają wykonane dla nich zdjęcia. Większość z nich ceni sobie współpracę przede wszystkim za dobrą komunikację i zrozumienie potrzeb, atrakcyjne efekty, wysoką jakość w rozsądnej cenie i sprawną realizację. Pracuję dla nich, realizując ciekawe projekty jako sprawdzony fotograf wnętrz. Zapraszam do współpracy!

Apartamenty Friendly Inn, Katowice (2013)

Apartamenty Friendly Inn, Katowice (2013) Apartamenty Friendly Inn, Katowice (2013) Apartamenty Friendly Inn, Katowice (2013) Apartamenty Friendly Inn, Katowice (2013) Apartamenty Friendly Inn, Katowice (2013) Apartamenty Friendly Inn, Katowice (2013) Apartamenty Friendly Inn, Katowice (2013) Apartamenty Friendly Inn, Katowice (2013) Apartamenty Friendly Inn, Katowice (2013) Apartamenty Friendly Inn, Katowice (2013) Apartamenty Friendly Inn, Katowice (2013) Apartamenty Friendly Inn, Katowice (2013) Apartamenty Friendly Inn, Katowice (2013) Apartamenty Friendly Inn, Katowice (2013)


Zdjęcia wnętrz

Ta strona jest efektem wykonania zdjęć wnętrz Friendly Inn Apartments, Katowice (2011). Sprawdź moje portfolio aby obejrzeć wszystkie zdjęcia wnętrz z Krakowa, Warszawy, Katowic, Gdańska i Wrocławia. Jeśli Twoja firma potrzebuje zdjęć wnętrz firmy, biura, hotelu, apartamentu lub jesteś projektantem/architektem i potrzebujesz fotografa, który wykona zdjęcia wnętrz dla swojego projektu – napisz do mnie. Posiadam bogate doświadczenie w zakresie fotografii dla firm, co potwierdzają referencje udzielone mi m.in. przez: Warsaw Design Apartments, Friendly Inn w Katowicach i Krakow Lofts.

Moi klienci wysoko oceniają wykonane dla nich zdjęcia wnętrz. Większość z nich ceni sobie współpracę przede wszystkim za dobrą komunikację i zrozumienie potrzeb, osiągnięte efekty, wysoką jakość w rozsądnej cenie i sprawną realizację. Pracuję dla nich, realizując ciekawe projekty jako sprawdzony fotograf wnętrz. Zapraszam do współpracy!

© Copyright 2005-2012: Fotografia przemysłowa i korporacyjna | zdjęcia dla firm - pawelsuder.pl | +48.600.55.50.50 | info@pawelsuder.pl