Stocznia Ustka S.A. (zakład B)

Stocznia Ustka S.A. (zakład B) Stocznia Ustka S.A. (zakład B) Stocznia Ustka S.A. (zakład B) Stocznia Ustka S.A. (zakład B) Stocznia Ustka S.A. (zakład B) Stocznia Ustka S.A. (zakład B) Stocznia Ustka S.A. (zakład B) Stocznia Ustka S.A. (zakład B) Stocznia Ustka S.A. (zakład B) Stocznia Ustka S.A. (zakład B)

Stocznia powstała w 1945 roku a została oficjalnie otwarta rok później. Jej właścicielem był gdyński Morski Instytut Rybacki. 1947 r. Stocznię przejęło przedsiębiorstwo Stocznie Rybackie – Stocznia z o.o. w Gdyni. 31.12.1951 r. aa podstawie decyzji Ministerstwa Przemysłu Ciężkiego zmieniono nazwę na Stocznia Ustka. Zakład został jednocześnie włączony do Centralnego Zarządu Przemysłu Okrętowego. W 1954 roku stocznię rozbudowano.

Do 1957 r. zbudowano 124 kutry rybackie i 262 łodzie ratunkowe. Od marca do maja 1958 r. trwała budowa prototypu łodzi z hydronalium – stopu aluminium, we współpracy z Lloyd’s Register of Shipping i pod nadzorem Polskiego Rejestru Statków. W kolejnych latach zakład pracował nad nowoczesnymi jednostkami morskimi: produkcja łodzi z laminatów poliestrowo – szklanych pod nadzorem Polskiego rejestru Statków (1960), budowa prototypu łodzi ratunkowej z laminatów, przystosowanej do przejścia strefy ognia płonącej na morzu ropy (1968), budowa stalowych superkutrów (1971), produkcja stalowych trawlerów (1973), produkcja rybackich trawlerów – pierwsze statki morskie w całości zaprojektowane przez usteckich konstruktorów (1975).

W 2002 roku, podobnie jak wiele innych polskich zakładów stocznia ogłosiła upadłość. Nie doczekał się realizacji planu Edwarda Gierka na lata 1977-2010 przewidującego zatrudnienie 11 tys. pracowników. Tereny stoczni w drodze licytacji w 2006 roku przejęła szczecińska spółka Euro Industry sp. z o.o. Stoczni nie kupiło miasto Ustka, co wśród jego mieszkańców uważane jest do dzisiaj za duży błąd.

Obecnie tereny po upadłym zakładzie dzierżawi od likwidatora majątku dawnej stoczni zakład o nazwie Alu Stocznia. – Był to satelita Stoczni Szczecińskiej – wspomina dawny zakład Lech Miśkiewicz. Jest jednym z wielu pracowników nowej stoczni, którzy przeszli ze starego zakładu. W 2002 roku, kiedy Stocznia Ustka ogłosiła upadłość, długi przekroczyły wartość majątku zakładu. Chętnego na zakup całości nie było. Likwidator stoczni musiał sprzedawać majątek w częściach. Większość zakupiła firma z Pomorza Zachodniego. Nie zajmuje się produkcją statków. Pozostały tereny przemysłowe – nabrzeże tuż przy kanale portowym, którym do morza uchodzi rzeka Słupia, hale produkcyjne, magazyny… wszystko wypełnione sprzętem. – Idealne miejsce na kontynuowanie produkcji – mówi Lech Miśkiewicz.

Tak narodził się pomysł stworzenia nowych stoczni. W miejsce dawnej Stoczni Ustka powstały dwa zakłady – Stocznia Ustka Sp. z o.o. i Alu Stocznia Ustka. Pierwsza zatrudnia około 30 osób. Kontynuuje produkcję łodzi ratunkowych (słynęła z tego dawna stocznia), ale poszerzyła swój asortyment o nowe wyroby. Dawniej łodzie ratunkowe produkowane były przede wszystkim na Wschód. Dziś ten rynek nie jest już tak chłonny. Dlatego szefowie zakładu zdecydowali się urozmaicić ofertę: obecnie sztandarowym produktem są łodzie rekreacyjne. Trafiają przede wszystkim do Holandii, ale kupują je także Niemcy, Norwegowie i Anglicy. Ostatnio Stocznia Ustka Sp. z o.o. podjęła nowe wyzwanie – jachty regatowe. To jednostki wykonywane z najwyższej jakości materiałów, w których wykorzystuje się najnowsze techniki. Jednak większość terenów po Stoczni Ustka zajmuje Alu Stocznia Ustka.

Od momentu ogłoszenia upadłości przez Stocznię Ustka S.A. w 2002 roku, na terenach postoczniowych miały miejsce liczne przekształcenia własnościowe:

Alu Stocznia Ustka sp. z o.o. – Powstała w 2002 r. z inicjatywy części stoczniowców. Zatrudnienie ok. 180 byłych pracowników Stoczni Ustka S.A. i 30 osób w gdyńskim oddziale. Dzierżawiła 33 000 m kw. terenu od Stoczni Ustka S.A., a od 2006 r., po zmianie właściciela od Euro-Industry.  W 2007 r. ogłosiła upadłość i została sprzedana spółce Euro-Industry.
Stocznia Ustka sp. z o.o. – Powstała w 2002 r. Od 2004 r. prowadzi regatowy zespół żeglarski, który zdobył Mistrzostwa Polski w Świnoujściu i Gdyni. Funkcjonuje do dziś.
Euro-Industry sp. z o.o. – Powstała w 2004 r. w Szczecinie. Od 2006 r. właściciel terenów stoczniowych. Powiązana z siecią kilkudziesięciu spółek i towarzystw w Ustce. Jej właściciel, miejscowy biznesmen Jerzy Malek rozpoczął w 2011 roku wyburzanie dawnych hal. Oczyszczony teren dawnej stoczni “B” stanie się tym samym atrakcyjnym gruntem np. pod inwestycje mieszkaniowe, niemalże w środku miasta.


Fotografia przemysłowa

Ta strona zawiera zdjęcia przemysłowe Stocznia Ustka S.A. (zakład B). Sprawdź moje portfolio aby obejrzeć wszystkie zdjęcia przemysłowe z Krakowa, Warszawy, Katowic, Gdańska, Łodzi i Wrocławia. Jeśli Twoja firma potrzebuje fotografii przemysłowej dla firm, producentów, wytwórców, kopalń, hut i szukasz możliwości atrakcyjnego pokazania tych sektorów na zdjęciach przemysłowych – napisz do mnie. Posiadam doświadczenie obejmujące ponad 70 tego typu obiektów. Osiągane przeze mnie efekty potwierdzają udzielone mi referencje m.in. przez: ArcelorMittal, General Motors Manufacturing Opel, Polzug, RR Donnelley, Tauron Ciepło, Operatora Logistycznego Paliw Płynnych i wielu innych.

Moi klienci wysoko oceniają wykonane dla nich zdjęcia przemysłowe. Większość z nich ceni sobie współpracę przede wszystkim za dobrą komunikację, osiągnięte efekty, wysoką jakość w rozsądnej cenie i sprawną realizację. Pracuję dla nich, realizując ciekawe projekty jako sprawdzony fotograf przemysłowy. Zapraszam do współpracy!

Podziel się wrażeniami!

komentarzy/e